Van tuinonderhoud naar beleving
Een bedrijfstuin biedt kansen in overvloed, maar hoe voorkom je dat het enkel een kostenpost wordt? Hoe kan je meerwaarde creëren die verder gaat dan een mooi plaatje? Hoe wordt jouw bedrijfsgroen een magneet voor nieuwe medewerkers en een onmisbaar deel van je bedrijfscultuur?
Ons familiebedrijf onderhoudt al meer dan 40 jaar bedrijfstuinen. We merken dat veel bedrijven hun tuin nog steeds beschouwen als een kostenpost en noodzakelijk kwaad. Bij gebrek aan aandacht, bestaat die bedrijfstuin uit een wekelijks gemaaid gazon, een haag en een onkruidvrije parking. Hier en daar staat naast het atelier een picknicktafel of zitbank op de parking. Niet bepaald aantrekkelijk dus.
Stel je echter voor dat jouw bedrijfstuin je teamleden uitnodigt om tijdens hun pauze even te profiteren van de buitenlucht. Dat jouw mensen mentaal tot rust komen en er sociaal contact ontstaat tussen collega's, zelfs van verschillende afdelingen. Zo verhoogt hun productiviteit na een kwalitatieve pauze en wordt de groepssfeer dagelijks versterkt.
Heel wat multinationals zetten groene elementen al volop in om hun bedrijf aantrekkelijker te maken. Wij zijn er echter van overtuigd dat het inzetten van bedrijfsgroen voor meer werkgeluk, een sterker imago en meer omzet is net ook uitermate geschikt is KMO's. Kleinere ondernemingen zijn flexibeler in het bepalen van hun strategie. Zij merken daardoor de effecten nog sneller dan de grotere spelers. Aanpassingen aan hun bedrijfsgroen zijn doorgaans ook budgetvriendelijker en kunnen heel persoonlijk opgezet worden.